Uppdaterad 2011-07-07
År 1853 grundades Kongl Elecktriska Telegraf-Werket som både myndighet och affärsdrivande verk. Namnet ändrades i omgångar och 1953 kallade man sig kort och gott Televerket. År 1880 byggdes det första svenska telenätet i Stockholm och i den vevan startades också Stockholms allmänna telefonaktiebolag och Telefon AB LM Ericsson. År 1885 var Stockholm den stad i Europa som hade flest telefoner. Den nya tekniken rönte stort intresse och i slutet av 1800-talet hade det startats c:a 400 kooperativa föreningar och privata telefonbolag i landet. Västerdalarnas Telefonaktiebolag hade ”telefoncentraler” i flera byar, bland annat i Järna som år 1902 hade 20 abonnenter – en av dem var handlanden L P Pettersson i Uppsälje med nr 2. |
Den legendariska postiljonen och f.d. soldaten Johan Bergfeldt Åhl (1866-1928), eller ”Åhln” som han kallades, insåg möjligheterna med den nya telefontekniken. I sin stuga i Uppsälje lät han därför installera byns första telefonväxel i början av 1900-talet. Alla i familjen hjälptes åt att betjäna det nya tekniska underverket ty samtalen kopplades upp manuellt.
|
En anekdot förtäljer att följande situation utspelades sig hemma hos Åhln en dag då hustru Stina var ensam hemma i stugan och det började surra i telefonväxeln: Hallå i håle. Far ent hemma nå och Lars e ute å je kan int telefona nå.
|
1918 hade Televerket skaffat sig total kontroll över Sveriges telefonnät vilket innebar att man köpt upp alla kooperativa och bolagsägda nät. På 1980-talet bröts Televerkets monopolliknande situation i samband med att mobiltelefonerna började dyka upp. Namnet Televerket försvann 1993 och verksamheten överfördes till det statligt ägda Teli AB som bytte namn till Telia. Tio år senare slogs Telia samman med ett finskt bolag och det blev Telia Sonera AB.
Man kan undra vad Åhln skulle sagt om han fick erfara hur vi idag från Uppsälje kan skicka e-post över hela världen och läsa svenska och utländska tidningar via Internet samt beställa varor och betala räkningar med några enkla knapptryckningar på ett tangentbord – och inte en människa sitter i telefonväxlarna och kopplar om samtalen.
Lennart Castenhag, 2011